Springe direkt zu Inhalt

Publications

The following educational and learning material as well as scientific contributions were published within the project "Forced Labor 1939-1945":

  • Pagenstecher, Cord: Oral History und Digital Humanities, in: BIOS – Zeitschrift für Biographieforschung, Oral History und Lebensverlaufsanalysen, Schwerpunktheft: Digital Humanities und biographische Forschung, Jg. 30, Nr. 1-2 (2017), published in April 2019, 76-91
  • Pagenstecher, Cord: Digital Interview Collections at Freie Universität Berlin. Survivors’ Testimonies as Research Data, in: Data Sharing, Holocaust Documentation and the Digital Humanities: Best Practices, Case Studies and Benefits. Proceedings of the EHRI Workshop "Data Sharing, Holocaust Documentation and the Digital Humanities: Best Practices, Case Studies and Benefits" (Venice, June 29-30, 2017), ed. by Laura Brazzo, Kepa J. Rodriguez, Umanisticia Digitale, 4, 2019, URL: https://umanisticadigitale.unibo.it/article/view/9043, DOI: 10.6092/issn.2532-8816/9043 .
  • Pagenstecher, Cord: Testimonies in digital environments: comparing and (de-)contextualising interviews with Holocaust survivor Anita Lasker-Wallfisch, in: Oral History, 46/2, 2018, S. 109 - 118.
  • Pagenstecher, Cord: Curating and Analyzing Oral History Collections, in: CLARIN Annual Conference 2018 Proceedings, ed. by Inguna Skadin and Maria Eskevich, 2018: 34-38, URL: https://office.clarin.eu/v/CE-2018-1292-CLARIN2018_ConferenceProceedings.pdf (letzter Zugriff: 10.10.2019).
  • Dorothee Wein: "Wie kalt es war, wie hungrig man war, das ist nicht wichtig." Über die Spezifik von Video-Interviews mit Überlebenden des Nationalsozialismus als Quelle im Geschichtsunterricht, in: Geschichte Lernen, 184/2018, Zeitzeugen und Oral History, Gerhard Henke-Bockschatz (Hg.), S. 34 - 40.
  • Pagenstecher, Cord: Testimonies in digital environments: comparing and (de-)contextualising interviews with Holocaust survivor Anita Lasker-Wallfisch, in: Oral History, 46/2 (2018), S. 109 - 118.
  • Dorothee Wein: "Wie kalt es war, wie hungrig man war, das ist nicht wichtig." Über die Spezifik von Video-Interviews mit Überlebenden des Nationalsozialismus als Quelle im Geschichtsunterricht, in: Geschichte Lernen, 184/2018, Zeitzeugen und Oral History, Gerhard Henke-Bockschatz (Hg.), S. 34 - 40.
  • Leh, Almut / Tausendfreund, Doris: Curation and Dissemination of Lifestory Interviews for the Humanities, in: Bibliographical Data in a Digital World 2017. Proceedings of the Second Conference on Biographical Data in a Digital World 2017, Linz, Austria, November 6-7, 2017, ed. by Antske Fokkens, Serge ter Braake, Ronald Sluijter, Paul Arthur and Eveline Wandl-Vogt, 2018, 9 - 15, URL: http://ceur-ws.org/Vol-2119/paper2.pdf (05.07.2018).
  • Wein, Dorothee / Jarská, Šárka / Timofeeva, Natalia: The Web Application Learning with Interviews. Forced Labor 1939–1945 for German, Czech and Russian schools. Common Ground and Country-specific Differences, in: Interactions. Explorations of Good Practice in Educational Work with Video Testimonies of Victims of National Socialism (Education with Testimonies, vol. 4), ed. by Werner Dreier, Angelika Laumer and Moritz Wein on behalf of the Foundation EVZ, Berlin 2018, 280 - 298, URL: https://www.stiftung-evz.de/fileadmin/user_upload/Interactions.pdf (03.05.2018).
  • Wein, Dorothee: Voices of Survivors at Sites of Perpetrators. Educational Approaches to Video Testimonies at the Topography of Terror Documentation Center, in: Interactions. Explorations of Good Practice in Educational Work with
    Video Testimonies of Victims of National Socialism (Education with Testimonies, vol. 4), ed. by Werner Dreier, Angelika Laumer and Moritz Wein on behalf of the Foundation EVZ, Berlin 2018, 216 - 229, URL: https://www.stiftung-evz.de/fileadmin/user_upload/Interactions.pdf (03.05.2018).
  • Wein, Dorothee: Oral History in der digitalen Bildung. Die Online-Anwendung "Lernen mit Interviews. Zwangsarbeit 1939-1945, in: Geschichte für Heute, Nr. 3 (2017), S. 66-71.
  • Pagenstecher, Cord: Through the city of camps: Remembering Forced Labour in Berlin, in: Accessing Campscapes E-Journal #2, Autumn 2017, 52-59, http://www.campscapes.org.
  • Pagenstecher, Cord et al.: Dossier "NS-Zwangsarbeit. Lernen mit Interviews", ed. by Bundeszentrale für politische Bildung, Bonn 2017, http://www.bpb.de/geschichte/nationalsozialismus/ns-zwangsarbeit
  • Pagenstecher, Cord/ Pfänder, Stefan: Hidden Dialogues: Towards an Interactional Understanding of Oral History Interviews, in: Kasten, Erich / Roller, Katja / Wilbur, Joshua (eds.): Oral History Meets Linguistics, Fürstenberg / Havel: Kulturstiftung Sibirien 2017, http://www.siberian-studies.org/publications/orhili_E.html, 185-207.
  • Pagenstecher, Cord/ Wein, Dorothee: Learning with Digital Testimonies in Germany. Educational Material on Nazi Forced Labor and the Holocaust, in: Oral History and Education. Theories, Dilemmas, and Practices, ed. by Kristina R. Llewellyn and Nicholas Ng-A-Fooklas, New York 2017, 361-378.
  • Apostolopoulos, Nicolas/ Barricelli, Michele/ Koch, Gertrud (Eds.): Preserving Survivors Memories. Digital Testimony Collections about Nazi Persecution: History, Education and Media (Education with Testimonies, vol. 1), Berlin 2016, URL: http://www.stiftung-evz.de/fileadmin/user_upload/EVZ_Uploads/Handlungsfelder/Auseinandersetzung_mit_der_Geschichte_01/Bildungsarbeit-mit-Zeugnissen/Testimonies_Band3_Web.pdf (06.02.2017).
  • Pagenstecher, Cord: Mapping Testimonies. The Interview Archive ‘Forced Labor 1939-1945’, in: Airing the Past. Inquiries into Digital Memories, ed. by Nuria Rodríguez Ortega, Fátima Díez-Platas and Seppo Kuivakari, Oxford: Inter-Disciplinary Press 2016, 25-34.
  • Czerwiakowski, Ewa/ Pagenstecher, Cord, Vor 75 Jahren: Die Polen-Erlasse. Ein zentrales Instrument nationalsozialistischer Ausgrenzungs- und Ausbeutungspolitik, in: Zeitgeschichte Online (URL: http://zeitgeschichte-online.de/geschichtskultur/vor-75-jahren-die-polen-erlasse, 09.04.2015).
  • Nägel, Verena: Die Nation spricht? Ein kritischer Blick auf das Projekt "Unsere Geschichte. Das Gedächtnis der Nation", in: Geschlecht und Erinnerung im digitalen Zeitalter. Neue Perspektiven auf ZeitzeugInnenarchive, ed. by Alina Bothe and Christina Isabel Brüning, Berlin 2015, 295-315.
  • Nägel, Verena/ Wein, Dorothee: Zeugen der Shoah. Das Visual History Archive der Shoah Foundation in der schulischen Bildung, in: Zeugnisformen. Berichte, künstlerische Werke und Erzählungen von NS-Verfolgten (Bildungsarbeit mit Zeugnissen, Bd. 1), ed. by Dagi Knellessen and Ralf Possekel on behalf of Stiftung EVZ, Berlin 2015, 76-82. URL: http://www.stiftung-evz.de/fileadmin/user_upload/EVZ_Uploads/Handlungsfelder/Auseinandersetzung_mit_der_Geschichte_01/Bildungsarbeit-mit-Zeugnissen/20150929_Zeugnisformen.pdf (12.10.15).
  • Nägel, Verena/ Wein, Dorothee: Witnesses of the Shoah. The Visual History Archive of the Shoah Foundation in School Education, in: From Testimony to Story. Video Interviews about Nazi Crimes. Perpectives in Four Countries (Education with Testimonies, Bd. 2), ed. by Dagi Knellessen and Ralf Possekel on behalf of Stiftung EVZ, Berlin 2015, 173-179. URL: http://www.stiftung-evz.de/fileadmin/user_upload/EVZ_Uploads/Handlungsfelder/Auseinandersetzung_mit_der_Geschichte_01/Bildungsarbeit-mit-Zeugnissen/20151123_Testimony_Publikation.pdf (19.01.15).
  • Pagenstecher, Cord: Lernen mit Interviews. Das Online-Archiv "Zwangsarbeit 1939-1945 in der schulischen und außerschulischen Bildung, in: Zeugnisformen. Berichte, künstlerische Werke und Erzählungen von NS-Verfolgten (Bildungsarbeit mit Zeugnissen, Bd. 1), ed. by Dagi Knellessen and Ralf Possekel on behalf of Stiftung EVZ, Berlin 2015, 69-75. URL: http://www.stiftung-evz.de/fileadmin/user_upload/EVZ_Uploads/Handlungsfelder/Auseinandersetzung_mit_der_Geschichte_01/Bildungsarbeit-mit-Zeugnissen/20150929_Zeugnisformen.pdf (12.10.15).
  • Pagenstecher, Cord: Learning with Interviews. The Online Archive "Forced Labor 1939-1945" in Classroom and Extracurricural Education, in: From Testimony to Story. Video Interviews about Nazi Crimes. Perpectives in Four Countries (Education with Testimonies, Bd. 2), ed. by Dagi Knellessen and Ralf Possekel on behalf of Stiftung EVZ, Berlin 2015, 166-172. URL: http://www.stiftung-evz.de/fileadmin/user_upload/EVZ_Uploads/Handlungsfelder/Auseinandersetzung_mit_der_Geschichte_01/Bildungsarbeit-mit-Zeugnissen/20151123_Testimony_Publikation.pdf (19.01.15).
  • Pagenstecher, Cord/ Tausendfreund, Doris: Interviews als Quellen der Geschlechtergeschichte. Das Online-Archiv "Zwangsarbeit 1939-1945" und das "Visual History Archive" der "USC Shoah Foundation", in: Geschlecht und Erinnerung im digitalen Zeitalter. Neue Perspektiven auf ZeitzeugInnenarchive, ed. by Alina Bothe and Christina Isabel Brüning, Berlin 2015, 41-67.
  • Apostolopoulos, Nicolas/ Pagenstecher, Cord (Eds.), Erinnern an Zwangsarbeit. Zeitzeugen-Interviews in der digitalen Welt, Berlin 2013.
  • Pagenstecher, Cord, Da sammelt man die Erinnerungen. Das Online-Archiv Zwangsarbeit 1939-1945, in: Freilegungen: Überlebende - Erinnerungen - Transformationen. Jahrbuch des International Tracing Service, ed. by Rebecca Boehling, Susanne Urban and René Bienert, Göttingen 2013, 228-243.
  • Rietema, Jan, Remembering Forced Labour. A Digital Interview Archive, in: European Holocaust Research Infrastructure (EHRI) Newsletter, Second Issue, April 2013.
  • Pagenstecher, Cord/ Martin, Angela, Zeitzeugen-Interviews im Unterricht: Video-DVD – Lernsoftware – Lehrerheft. Bildungsmaterialien zum Online-Archiv "Zwangsarbeit 1939-1945. Erinnerungen und Geschichte", ed. by Freie Universität Berlin and Bundeszentrale für politische Bildung, Berlin 2010, 2nd ed. 2011
  • Plato, Alexander von/ Leh, Almut/ Thonfeld, Christoph (Eds.), Hitler's Slaves. Life Stories of Forced Labourers in Nazi-Occupied Europe, Oxford: Berghahn 2010.
  • Tausendfreund, Doris/ Leh, Almut, Archiving Audio and Video Interviews, in: Carlos Nunes Silva (Ed.): Online Research Methods in Urban and Planning Studies: Design and Outcomes, Hershey (PA, USA) 2011.
  • Zwangsarbeit 1939-1945. Zeitzeugen-Interviews für den Unterricht: Video-DVD - Lernsoftware - Lehrerheft, ed. by Freie Universität Berlin and Bundeszentrale für politische Bildung, Berlin 2010.
  • Pagenstecher, Cord/ Nägel, Verena, Zwangsarbeit 1939-1945. Erinnerungen und Geschichte. Ein digitales Interviewarchiv und seine Bildungsmaterialien, in: Ich bin die Stimme der sechs Millionen. Das Videoarchiv im Ort der Information, ed. by Daniel Baranowski and Stiftung Denkmal für die ermordeten Juden Europas in cooperation with Stiftung EVZ and Kulturstiftung des Bundes, Berlin 2009, 192-198.


At http://www.zeugendershoah.de/projekt/publikationen/index.html there is a list of thematically similar publications from the project "Witnesses of the Shoah".